Microsoft Office werd geïntroduceerd in 1989 om een bundel van producten van Microsoft aan te geven. Om goed werk te kunnen verrichten, ontkomen we er allemaal vroeg of laat niet aan: het aanschaffen van één van de office pakketten. Office pakketten stellen ons in staat om gebruik te maken van Word, Excel en Powerpoint, waarmee werkzaamheden op kantoor én thuis een stuk gemakkelijker worden. Maar hoe is Office eigenlijk ontstaan? Dat lees je in deze blog!
Introductie
Microsoft Office werd geïntroduceerd op 1 augustus 1989 als een marketingterm voor een softwarebundel van Microsoft: Microsoft Word, Microsoft Excel en Microsoft PowerPoint. Het is heel goed mogelijk dat de meeste gebruikers Office pas hebben leren kennen vanaf versie 97. Voor deze tijd was men nog niet zo ver met de digitalisering voor alle huishoudens en was WordPerfect for DOS en WordPerfect for Windows in die tijd de onbetwiste nummer een.
Office 97
Office 97 zal erg bekend voorkomen voor diegene die tussen 1997 en 2000 startten met een computer cursus. Het Europees Computer Rijbewijs (ECDL) programma is een veel voorkomende cursus en Microsoft Office is officieel onderdeel van het examen. Het is voor veel Nederlanders de eerste kennismaking geweest met het moderne tekstverwerken. Een bekend herkenningspunt is de peperclip als assistent. Deze peperclip kon toentertijd worden aangesproken voor tips, help en ondersteuning.
Office 2003
Wat als eerste opvalt bij versie 2003 is het uiterlijk. De functionele icoontjes zijn wat opgefrist. Naast het aanpassen van Outlook 2003 zijn de volgende noemenswaardige toevoegingen verwerk: leesmodus, document vergelijken, Hierdoor kan de gebruiker een document vluchtig doornemen en kunnen twee of meerdere documenten met elkaar worden vergeleken.
Office 2007
Office 2007 heeft een compleet nieuwe gebruikersinterface. Functies en opties zijn vanaf Microsoft Office 2007 gegroepeerd per onderwerp. Per tabblad kan men vervolgens kiezen uit mogelijkheden die dicht bij elkaar liggen qua functionaliteit. Bijvoorbeeld alle ‘’invoegen’’ opties bij elkaar. Daarnaast is er ondersteuning voor Office Open XML.
Office 2010 en 2013
Microsoft Office 2010 kan worden gezien als verfijnde en verbeterde versie van Office 2007 met Windows 7 uiterlijk. Bij Office 2013 kan eigenlijk hetzelfde worden geschreven als 2010-versie Het is een verfijnde versie van versie 2010. Waarbij de gebruikersomgeving deels is aangepast op Windows 8 met aanraakscherm ondersteuning. Documenten kunnen tot slot sinds versie 2013 als PDF worden opgeslagen.
Office 365
Office 365 is in feite Office 2013 verpakt in een alles in een pakket. Hierbij ligt de nadruk op integratie met internet gerelateerde toepassingen (Marketingterm: cloud). Met programma’s als Onedrive kunnen bestanden elders worden opgeslagen, op een centrale computer (server) van Microsoft.