Heb je het al gehoord? De leaseregeling wordt per 1 januari 2020 compleet veranderd. En dan hebben we het niet over de leaseregeling voor een auto van de zaak, maar voor een fiets of e-bike van de zaak. Een goede reden voor veel werkgevers om met een leaseregeling voor fietsen en e-bikes te komen.
Weg is de administratieve rompslomp
Er zijn werkgevers die al een leaseregeling voor fietsen hadden, maar echt goed van de grond is het nooit gekomen. Dat heeft een duidelijke reden: de administratieve rompslomp die erbij kwam kijken. Om een goede leaseregeling voor fietsen op te zetten was een werkgever wel even bezig, terwijl het de werknemer vervolgens ook nog eens veel werk kostte.
In de oude regeling werd het gebruik van de fiets van de zaak voor privédoeleinden wel toegestaan, maar dan met een heleboel restricties. De belangrijkste hobbel was het bijhouden van een uitgebreide administratie van ieder ritje dat je op de fiets maakte. Of het nu om de dagelijkse tocht naar het werk, of het halen van een boodschapje bij de buurtsuper ging, alles moest je registreren. Zo kon er precies worden berekend hoeveel de fiets privé en zakelijk werd gebruikt, waar vervolgens de kosten op konden worden gebaseerd.
Hierdoor was het voor veel mensen nauwelijks de moeite waard om te kiezen voor een fiets van de zaak, en stierven veel regelingen van werkgevers een stille dood. De kans is echter groot dat mening bedrijf ze inmiddels weer nieuw leven heeft ingeblazen, want de regels zijn compleet veranderd.
Met ingang van 1 januari 2020 is het Fietsplan 2020 van kracht. Een plan zo simpel dat het in 1 zin valt samen te vatten: over 7% van de waarde van een fiets van de zaak, dit mag ook een e-bike van de zaak zijn, betaal je belasting. Dat is alles, ook als je de fiets regelmatig privé gebruikt. De manier waarop dit wordt verrekend is ook eenvoudig: een werkgever telt 7% van de aanschafwaarde van de fiets op bij het salaris van de werknemer, zodat hier automatisch belasting over wordt betaald.
Elektrisch fietsen wordt goedkoper
De nieuwe regeling is met name interessant als je graag een e-bike wilt, maar wordt afgeschrikt door de hoge aanschafprijs. Door een e-bike te leasen ben je al voor een paar euro per maand klaar. Kost je e-bike bijvoorbeeld 2000 euro in aanschaf, dan kost je dat nog maar rond de 5 euro per maand. Daar merk je nauwelijks iets van op je loonstrook. Dit is dus een goed moment om een fiets te leasen via je werkgever én wat vaker de fiets te pakken naar het werk, uiteraard.