Als ondernemer is de Duitse markt al snel een interessante markt. Het is immers een groot land, met de sterkste economie van de EU. Daarom kan het zeker een winstgevende stap zijn om hier een bedrijf op te richten, of om je huidige bedrijf uit te breiden naar de Duitse markt. Op zoek naar tips om dit op de juiste manier aan te pakken?
Juiste personeel
Neem goed personeel aan, om de kans op succes te vergroten. Als Nederlander denk je misschien kennis te hebben van de Duitse markt, maar dat kan in werkelijkheid toch tegenvallen. Hoewel Duitsland zo dichtbij is, zijn er toch duidelijke verschillen. Duits personeel weet hiermee om te gaan. Een bureau voor recruitment Duitsland ondersteunt je in de zoektocht naar geschikt personeel. Stel allereerst vast voor welke functies je nieuwe personeelsleden nodig hebt. Je kunt een volledig Duits team samenstellen, of een combinatie maken tussen een Duits en een Nederlands team. Om goed te kunnen communiceren is het noodzakelijk dat de personeelsleden dan goed de Duitse en/of Engelse taal beheren.
Culturele verschillen
We noemen het hierboven al kort: er zijn duidelijke verschillen tussen Nederland en Duitsland. Dat is zeker iets om je in te verdiepen. Dit maakt het bijvoorbeeld makkelijker om te voorspellen welke trends wel of niet aanslaan bij de Duitse markt en doelgroep. Ook voor je personeel wil je hier rekening mee houden. Welke werkcultuur verwachten zij op de werkvloer? Van salarissen tot vrije dagen, dit is allemaal net even anders geregeld in ons buurland.
Regels en administratie
Uiteraard heb je te maken met nieuwe regels als je in het buitenland gaat ondernemen. Dit wil je vooraf goed onderzoeken. Stel vast welke bedrijfsvorm je wilt starten, zoals een GmbH: de meest voorkomende ondernemingsvorm in Duitsland. Het kan best even duren totdat je een inschrijving in het Duitse handelsregister rond hebt. Je moet onder andere voor een verklaring naar de Duitse notaris. Ook moet je je aanmelden bij de Duitse belastingdienst. Andere zaken om te regelen? Je hebt een zakelijke rekening nodig. Verder is het verstandig om een Duitse boekhouder te nemen, of een andere financieel expert met kennis van de Duitse markt.
Opbouw team
Denk goed na over de opbouw van het team. De reden voor succes is namelijk een team dat goed in elkaar zit en op de juiste manier weet samen te werken. Je kunt voor de hoogste functies geschikt personeel uitkiezen, denk aan een directeur Duitsland. De directeur in Duitsland is in juridische zin eindverantwoordelijk voor het doen en laten van het bedrijf. Ook voor andere functies kun je ervaren personeel vinden. Maak jouw bedrijf aantrekkelijk om voor te werken, om de kans te vergroten dat geschikte kandidaten reageren op openstaande vacatures.
Van kennis over wet- en regelgeving tot het juiste personeel: verdiep je in de Duitse markt voordat je stappen zet. Hier is veel over op te zoeken. Of je kunt je erover laten informeren door experts. Ga jij de stap naar de Duitse markt zetten?