Steeds meer bedrijven en instellingen vatten 2020 samen in cijfers. Zo ook de Koninklijke RAI Vereniging. Omdat het openbaar vervoer in de eerste golf al terug werd geschroefd, was de trein, de bus en de metro enkel voor noodzakelijke reizen bedoeld. Daarom zochten veel mensen naar individueel vervoer. Een scooter kopen was populairder dan ooit.
Stijging in aantal verkochte snorfietsen en bromfietsen
Volgens de Koninklijke RAI Vereniging, een instantie die het aantal verkochte voertuigen per maand analyseert, is het aantal verkochte personenauto’s flink gedaald. Vergeleken met november 2019 zijn er in november dit jaar 14,3% minder auto’s aangeschaft. Daarentegen zijn er veel snorfietsen en bromfietsen gekocht. Voor snorfietsen (scooters) gaat het om een groei van 65,7%, voor bromfietsen een groei van 22,7%.
Veel huishoudens hebben het financieel zwaar gehad dit jaar. Een personenauto was voor veel mensen daarom niet haalbaar. Een nieuwe snorfiets daarentegen heeft een aankoopwaarde van €500-€2500.
Groei voornamelijk te danken aan elektrische scooters
2020 is het jaar geweest waarin steeds meer mensen kozen voor elektrisch rijden. De elektrische scooter is steeds populairder. Het verschil in prijs tussen een standaard benzine scooter en een elektrisch model is tegenwoordig steeds kleiner. Daarnaast kost de brandstof voor een benzine scooter meer dan de elektriciteit die nodig is om de accu van een elektrische scooter op te laden. In een aantal maanden heb je de grens tussen aankoopbedrag en geld voor brandstof gepasseerd en is een elektrisch model goedkoper.
En dat niet alleen, het is ook nog beter voor het milieu. Want bij de verbranding van de motor bij het rijden van een elektrische scooter komen geen milieuvervuilende stoffen vrij. Bij een benzine scooter komen wel vervuilende stoffen vrij. Daarom zijn oude scooters met 2-takt motor al verboden in milieuzones in grote steden. Naast Amsterdam en Rotterdam volgt Den Haag in de zomer van volgend jaar met de invoering van een milieuzone.