Als je als bedrijf meer klanten binnen wil halen, is het draaien van Google Ads een uitstekende wijze om je doelgroep te bereiken. Echter is het lang niet altijd koek en ei. Soms presteren je Google Ads campagnes niet naar behoren. Gelukkig is er meer dan genoeg wat je kunt doen als je niet tevreden bent over de prestaties van je Google Ads campagnes. In dit artikel lees je over de verschillende maatregelen die je kunt nemen.
Laat een Audit uitvoeren
In de eerste plaats is een Google Ads audit laten doen een goed idee. Door middel van een audit kom je er namelijk veel sneller achter wat er aan de hand is met je campagne. Hier wordt naar allerlei factoren gekeken van je advertenties. Denk dan bijvoorbeeld aan de structuur van de campagne of de conversiedoelen die je hebt. Zelfs aspecten als je POAS en ROAS worden meegewogen. Hierbij is het wel zaak om een expert de audit uit te laten voeren met een goede reputatie zodat je zeker weet dat het advies dat je krijgt ook daadwerkelijk goud waard is.
Optimaliseer je advertentieteksten
Ten tweede is het raadzaam om je advertentieteksten te optimaliseren. Je kunt de perfecte afbeelding voor een advertentie hebben gevonden, maar zonder een duidelijke tekst zul je waarschijnlijk geen conversies binnenhalen. Maar hoe pak je je advertentieteksten aan? Kijk eerst naar de call to action van de advertentie. Op deze manier kun je zien of klanten begrijpen wat ze moeten doen voor een bepaalde product of dienst die je aanbiedt. Ook is het belangrijk om een duidelijk begin van je tekst te hebben zodat mensen precies weten wat je te bieden hebt.
Finetune je targeting
Als derde is het van groot belang om je targeting te finetunen. Een goede advertentie kan slecht presteren als het op een verkeerde doelgroep is gericht. Het is bijvoorbeeld niet logisch om in je targeting voor producten als kunstgebitten mensen onder de 25 jaar mee te nemen. Dit levert je alleen maar onnodige kosten op. Kijk daarom nog een keertje heel goed naar je targeting om te zien wat je allemaal nog kunt finetunen.
Verbeter je landingspagina’s
Tevens is het zaak om je landingspagina’s te verbeteren. Het is een veelvoorkomend probleem dat een Google Ads campagne goede cijfers haalt, maar toch weinig converteert. De kans is groot dat dit komt doordat een landingspagina niet van een goede kwaliteit is. Hierdoor boeken minder mensen een call of drukt men minder snel op de aankoop voltooien knop. Daarom is het zaak om te kijken wat je kunt doen om je landingspagina van je website te verbeteren en op deze manier toch nog je conversie doelen te behalen.
Herzie biedstrategieën
Als vijfde is het een goed idee om te kijken naar biedstrategieën en deze eventueel te herzien. Dit is met name een interessante gedachte om mee te spelen als je het gevoel hebt dat de kosten voor je campagne de spuigaten aan het lopen zijn. Is je biedstrategie bijvoorbeeld een vaste prijs per klik? Dan is een dynamische prijs wellicht een keertje het proberen waard. Soms zorgt Google er ook voor dat er vanwege een nieuwe biedstrategie je advertenties vaker worden gezien. Kijk daarom goed naar welke strategieën een poging waard zijn in je missie om je Google Ads campagne naar een nieuw niveau te tillen.
Maak gebruik van A/B testen
Ook is het aan te raden om gebruik te maken van A/B testen. Aan de hand van split tests kun je kleine veranderingen in je campagne uit laten voeren. De resultaten van deze veranderingen vergelijk je vervolgens met je oude campagne. Is het resultaat beter? Stop dan met het draaien van de oude campagne en begin vervolgens met de nieuwe campagne. Doe hierbij constant aan A/B testen. Op deze manier zorg je ervoor dat een campagne hoe dan ook is geoptimaliseerd.
Start een nieuwe campagne
Tot slot is het starten van een nieuwe campagne een optie die je hebt. De kans is groot dat je bloed, zweet en tranen in je huidige campagne hebt gestopt. Dan hebben we het nog niets eens over je kostbare tijd en geld gehad! Daarom is het stoppen van je huidige campagne en een nieuwe beginnen de laatste troefkaart die je kunt spelen. Kijk eerst of er nog wat gedaan kan worden voordat je met een nieuwe campagne begint. Een frisse start kan echter wel ervoor zorgen dat je wat meer successen hebt doordat je van vorige fouten hebt geleerd.