Taal is natuurlijk bijzonder interessant. Niet alleen de ontstaansgeschiedenis, maar ook hoe taal wordt gebruikt in het dagelijks leven. We communiceren immers de hele dag door en daarom is taal het fundament van ons bestaan. Vind je taal bijzonder leuk en wil je er meer over weten? Dan past een opleiding marketing van SRM misschien wel bij jou. Op de website www.srm.nl vind je meer informatie over een communicatie opleiding. Maar voor wie is een opleiding marketing of communicatie eigenlijk geschikt? Daar lees je meer in dit artikel over.
Je bent creatief
Taal is in principe een gereedschap. De ene persoon kan er goed mee overweg, terwijl de andere persoon niet weet wat hij of zij met het gereedschap moet doen. Ben je creatief ingesteld? Dan is de kans groot dat een opleiding communicatie bij je past. Schrijf je bijvoorbeeld al regelmatig, omdat je het leuk vindt? Werkt schrijven voor jou ook bijzonder ontspannend? Dan is het natuurlijk leuk om er je werk van te maken.
Je houdt van mensen
Voor de opleiding marketing of communicatie is het niet alleen belangrijk om creatief te zijn. Tegelijkertijd moet je ook graag onder de mensen willen zijn. Na de opleiding ga je misschien aan de slag als communicatieadviseur of voorlichter. Bij die functies is het niet alleen belangrijk om taalvaardig te zijn, maar je moet tegelijkertijd ook beschikken over verschillende communicatietechnieken. Vind je het leuk om met mensen te praten en houd je ervan om zaken op een simpele manier uit te leggen? Dan past de opleiding waarschijnlijk wel bij jou.
Welke vaardigheden heb je nodig?
Natuurlijk moet een opleiding niet alleen bij je passen, maar tegelijkertijd heb je ook de juiste vaardigheden nodig om de opleiding te voltooien. Maar welke basisvaardigheden heb je nodig?
– Schriftelijke communicatie
In de eerste plaats moet je schriftelijk goed kunnen communiceren. Dat betekent niet alleen dat je geen taal- en spelfouten mag maken, maar je moet ook weten welke toon je aan moet slaan. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een mail moet schrijven aan mensen die hoogopgeleid zijn. Of misschien moet je iets schrijven voor kinderen. Dan moet je juist eenvoudig kunnen schrijven.
– Goed luisteren
Veel mensen vergeten dat communicatie niet alleen zenden is, maar ook luisteren. Anders krijg je bizarre conversaties en dat is juist niet de bedoeling. Wanneer je goed naar iemand luistert, dan weet je daarna ook hoe je moet antwoorden of welke vragen je terug kan stellen. Goed luisteren is ingewikkelder dan veel mensen denken.
– Assertief zijn
Assertiviteit is ook bijzonder belangrijk. Je moet namelijk niet altijd op je beurt wachten, maar soms ook gewoon de ruimte opeisen. Misschien ga je bijvoorbeeld als persvoorlichter aan de slag. Dan moet je lastige vragen kunnen beantwoorden, maar soms ook de ruimte nemen om iets dieper op bepaalde kwesties in te gaan.
Conclusie
In deze tekst zijn we dieper ingegaan op de opleiding marketing of communicatie. Weet je nog niet precies wat je wil doen, maar ben je creatief met taal en houd je van mensen? Dan past een opleiding marketing of communicatie vast bij jou