Een bedrijf starten zonder ook maar een cent op zak te hebben. Kan dat? En is het aan te raden?
Gratis bestaat niet
Een bedrijf starten zonder een cent op zak te hebben, in de meest letterlijke zin van de betekenis, nee, dat kan niet. Je loopt in dat geval namelijk al tegen een probleem aan zodra je je in wilt gaan schrijven bij de Kamer van Koophandel als eenmanszaak, maatschap, vof of cv: je inschrijving kost sowieso 50 euro.
Nu zal dit een bedrag zijn waar de meeste mensen die een eigen zaak willen beginnen niet per se wakker van liggen. Je kunt het nauwelijks een investering noemen, 50 euro. Toch geeft het aan dat een bedrijf starten niet gratis kan, de 50 euro is in de meeste gevallen slechts het begin van een serie rekeningen, klein en groot, die het opstarten van een bedrijf met zich meebrengen.
Ben je van plan om thuis te gaan werken? Dan lijkt dit voor je gevoel misschien gratis te zijn. Je huis, dat is toch al van jou, je hoeft er niks extra’s voor te betalen om er te kunnen werken. Dit klopt slechts deels. Je hoeft inderdaad geen pand te kopen of huren, iets dat je aardig wat kosten kan schelen. Dit betekent echter ook dat je over het algemeen minder aftrekposten hebt, wat je zakelijke resultaat weer negatief kan beïnvloeden. Ook maak je tijdens het thuiswerken kosten die je misschien snel vergeet. In de winter zal de verwarming vaker draaien, omdat er ook overdag iemand thuis is. Je moet rekening houden met kleine kosten voor bijvoorbeeld koffie, maar ook je telefoonrekening zal stijgen wanneer je je toestel ook zakelijk gaat gebruiken. Daarnaast zorgt de aankoop van kantoormeubilair voor een kostenpost, net als apparatuur als een laptop of table
Je bepaalt zelf hoeveel je uitgeeft
Naast al deze kosten die je over het algemeen wel zal moeten maken om als bedrijf aan de slag te gaan, zijn er nog veel meer kosten waar je tegenaan kunt lopen. Een bedrijfslening aanvragen is lang niet altijd nodig, maar bedenk je wel dat al die kleine kosten samen een aardig bedrag kunnen worden. Want wat dacht je van de marketingkosten om nieuwe klanten te werven? Kosten voor administratiesoftware, of als je er echt geen kaas van gegeten hebt, een bureau die de administratie van je overneemt? Vervoerskosten? Als je alles bij elkaar optelt zal je zeker in de eerste periode van je bedrijf aardig moeten bikkelen om winst te behalen. Dat is voor veel startende bedrijven een reden om toch te kiezen voor een zakelijk krediet. Het maakt de eerste tijd als ondernemer wat makkelijker, zodat je de investeringen kunt doen die je nodig hebt om later winst te behalen. Want gratis ondernemen, dat bestaat niet.