Effectief communiceren is vandaag de dag een enorm belangrijke vaardigheid. Niet alleen in ons privéleven, maar vooral ook zakelijk gezien is dit een belangrijk onderdeel. Wanneer de degene met wie jij praat, niet begrijpt wat jij bedoelt, kan dit leiden tot ontzettende vervelende situaties. Allereerst is het dus belangrijk te weten wat communicatie nu eigenlijk is en daarnaast waarom goede communicatie zo belangrijk is. Omdat we zien dat het vaker mis gaat dan we eigenlijk zouden willen, is het goed hier eens wat dieper in te duiken. We denken namelijk vaak dat we iets goed uitleggen, maar dat valt in de praktijk vaak ontzettend tegen. Zonder dat we ons ervan bewust zijn, laten we te vaak belangrijke stukken weg en gaan we ervan uit dat de ander ‘het wel snap’. Wanneer we kijken naar de basis van onze communicatie, hebben we het over een zender, een ontvanger en een daarbij horende boodschap. Niet alleen de boodschap speelt hierin een belangrijke rol, maar ook de manier waarop we met elkaar communiceren. Zo kan een mail of appje heel anders overkomen, dan wanneer we iets recht in iemands gezicht zeggen.
Wat is goede communicatie
Het antwoord op de vraag ‘wat is goede communicatie’ lijkt vaak ontzettend eenvoudig. Wanneer je dit aan iemand in je omgeving zou vragen, is het antwoord waarschijnlijker; goede communicatie is dat de ander hoort wat jij bedoelt. Dat is in zekere zin ook het geval, maar goede communicatie is natuurlijk veel meer dan dat. Tussen het horen wat iemand zegt en het begrijpen wat er wordt bedoeld, zit een heel verschil. Stel dat je voornemens bent om via bet 365 in te gaan zetten op een voetbalwedstrijd, dan is het wel handig dit even af te stemmen met je partner, in het geval je een gezamenlijke rekening hebt bijvoorbeeld. Goede communicatie betekent dat de boodschap die jij uitzendt, op de juiste manier wordt ontvangen en ook wordt begrepen zoals jij deze hebt bedoeld. Juist in dit gedeelte gaat het vaak fout. De ander denkt te begrijpen wat je bedoelt, maar vraagt hier vaak niet op door. Je kunt je wel voorstellen dat dit in het geval van een taalbarrière tot flink wat verwarring kan leiden. Het advies is dan ook om in dat geval een tolk in te schakelen, zodat niet alleen wordt vertaald wat er wordt gezegd, maar ook wat er precies wordt bedoeld.
Voornaamste redenen van miscommunicatie
Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je de ander niet helemaal begrijpt. Dit kan komen doordat je niet goed hebt geluisterd of omdat de ander het misschien niet helemaal duidelijk heeft uitgelegd. In beide gevallen is het belangrijk door te vragen. Toch zien we dat er regelmatig sprake is van miscommunicatie doordat er te snel wordt geoordeeld, waardoor de discussie volledig afwijkt van hetgeen wat er besproken wordt. Je kunt je voorstellen dat wanneer je iets vraagt en je krijgt de opmerking ‘snap je dat nu nog niet’, je niet zo snel nog een keer durft te vragen. Dit heeft vaak als gevolg dat je niet helemaal exact weet wat de boodschap nu is en daardoor misschien wel de fout in gaat. Een andere valkuil is het gebruik van jargon. Vaak denken we hiermee slim over te komen, maar geeft het in de praktijk alleen maar meer kans op de welbekende ‘ruis’ op de lijn.
Zo zorg je voor goede communicatie
Nu je weet hoe belangrijk het is om goed en duidelijk te communiceren, hebben we nog een aantal tips voor je, waarmee je een stuk beter kunt communiceren. Allereerst is het belangrijk dat je aandacht hebt voor degene met wie je praat. Zo voorkom je dat je afgeleid raakt. Dit geldt ook wanneer je thuis met je partner praat. Stel dat jij net via weddenopvoetbal een belangrijke weddenschap hebt afgesloten, maar je partner je ondertussen iets aan het vertellen is, dan is dit niet bepaald netjes. Ga je naar het buitenland en heb je een belangrijke afspraak met iemand die een andere taal spreekt bijvoorbeeld? Kies dan voor een tolk. Via verschillende organisaties kun je een tolk inhuren die je niet alleen letterlijk kan vertalen wat er gezegd wordt, maar ook kan uitleggen wat er met bepaalde woorden en zinnen bedoelt wordt. Zo voorkom je miscommunicatie, wat zelf eventueel kan voorkomen dat je respectloos overkomt, zonder dat je jezelf hiervan bewust bent.