Geld

Hoe voorkom je wanbetalers?

0

Ben jij een ondernemer? Dan herken je het vast wel dat er altijd bedrijven zijn die facturen slecht betalen. Wist je dat er een aantal manieren zijn om te voorkomen dat mensen niet betalen. Zo kan je ze natuurlijk dicht op de huid zitten. Maar er zijn ook tools zoals aanmaningen of rente. Wij geven je een aantal tips om te voorkomen dat er wanbetalers niet betalen.

Debiteurenbeheer inschakelen

Word jij enorm moe van die wanbetalers en heb je het te druk om het zelf om te lossen? Dan kan je debiteurenbeheer uitbesteden. Wanneer er ineens een externe partij jouw onbetaalde facturen gaat overnemen zal je zien dat klanten ineens toch gaan betalen. Ze voelen een dreigende wolk hangen en willen niet in het onweer terecht komen. Dit kan dus een perfecte oplossing zijn.

Duidelijke algemene voorwaarden

Veel bedrijven zijn niet duidelijk naar hun klanten. De algemene voorwaarden zitten ergens verstopt op de website en worden niet gelezen door klanten. Om te voorkomen dat jouw klanten geen idee hebben welke eisen jij stelt aan betalingen kan je ze het niet volledig kwalijk nemen wanneer er nog niet betaald is. Zorg er dus voor dat je de algemene voorwaarden in iedere mail verzendt en dat deze op iedere pagina van je website zichtbaar is. Verwijs ook door naar je algemene voorwaarden na een bestelling.

Versturen van een herinnering

Vaak gaat het hier al mis. Zet in je factuur dat je eenmalig een herinnering na 14 dagen opstuurt. Wanneer deze niet is voldaan dan wordt het bedrag verhoogt met een bepaald percentage. Zo kan je na 31 dagen vaak het bedrag verhogen. Klanten willen natuurlijk niet meer betalen dan nodig is, en zo weet jij te voorkomen dat jouw belangrijke geld niet binnenkomt.

Stuur een persoonlijke betaallink

Wil jij je klanten nog iets meer achter de broek aan zitten, zorg er dan voor dat je ze persoonlijke berichten stuurt over betalingen die nog gedaan moeten worden. Een persoonlijke betaallink werkt vaak veel sneller. Zo hoeven ze minder stappen te ondernemen om een factuur te betalen. Wanneer je dit te veel gedoe vindt kan je ook nog de volgende stap nemen.

Bel de klant

Hij/zij heeft nog steeds niet betaald en je wil liever nog geen dure aanmaningen sturen, maar die factuur moet wel worden voldaan. Een telefoontje kan soms wonderen doen. In veel gevallen zal je zien dat een factuur ertussendoor geglipt is en dat het helemaal geen onwil is van de klant. Zo hou je de klant tevreden en hoef jij niet de boeman te spelen door extra kosten in rekening te brengen.

De laatste stap

Als allerlaatste kan je natuurlijk een deurwaarder inschakelen. Maar wij hopen dat door deze tips dit nooit hoeft te gebeuren. Ben je benieuwd naar hoe een deurwaarder te werk gaat? Bekijk eens dit programma dat is gemaakt over deurwaarders.

MoveMove tankpas heeft je heel erg veel te bieden

Previous article

De voor- en nadelen van zonne-energie op een rij

Next article

You may also like