SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het zorgt ervoor dat je website of product beter wordt gevonden door zoekmachines zoals Google. En je hoort het als ondernemer staat vaker voorbijkomen. En ergens knaagt er misschien iets aan je. Want je weet: ik moet hier ook wat mee doen. Daarom kan het slim zijn om een SEO specialist in de arm te sluiten. Wat hij of zij precies kan betekenen voor je website? We vertellen we je in deze blog!
SEO staat voor Search Engine Optimization. Het zorgt er dus voor dat zoekmachines jouw bedrijf of onderneming hoger plaatst dan een andere. Ideaal voor als je beter gevonden wilt worden. Maar, eerlijk is eerlijk, zo makkelijk gaat dat allemaal niet. Je moet namelijk gebruikmaken van zoekwoorden, unieke content en bepaalde richtlijnen volgen. Daarom is het dus handiger, of wellicht effectiever, om direct een specialist in te schakelen.
Volg een stappenplan
Want naast dat SEO alleen werkt als je een bepaald stappenplan volgt, zijn zoekmachines ook constant in beweging. Dit noemen we een algoritme en dat van Google bijvoorbeeld, de grootste zoekmachine van dit moment, wordt constant aangepast. Je moet het namelijk zo zien. Google bijvoorbeeld vindt het belangrijk dat de zoekresultaten steeds beter aansluiten op de vragen die mensen stellen. Stel je zoekt naar een koffiezaakje in de buurt om een kop koffie te drinken, dan zoek je niet een winkel waar je koffiebonen kunt kopen. Je zal dus alleen klikken op interessante koffiezaakjes. Het is Google’s zaak om de beste zoekresultaten bij elke vraag aan te bieden. En dus is het aan jouw SEO-specialist om jouw informatie en content zo aan te bieden, dat je goed wordt gevonden.
Een SEO-specialist houdt zich dan ook bezig met een aantal belangrijke punten. En dat betekent niet alleen dat je werkt met bijvoorbeeld goede titels en pakkende tussenkopjes. Een SEO-specialist gaat voor jou aan de slag met linkbuilden. Dat houdt in dat linkjes strategisch worden geplaatst op jouw website, maar ook op andere websites. Ook voert een SEO-specialist een zoekwoordenonderzoek uit. Dit is belangrijk omdat je wil weten welke zoekwoorden het meest worden gesteld. Door in de haken op deze vragen, weet je zeker dat je eerder wordt gevonden.
SEO-planning en analyseren
Daarnaast kan een SEO-specialist je helpen met het beantwoorden van een aantal belangrijk vragen. Bijvoorbeeld op het gebied van een SEO-planning, hoe kun je belangrijke data analyseren? Wat houdt goede content eigenlijk in? Wat zijn de trends op het gebied van SEO? En is social media belangrijk voor SEO? Je kunt hier namelijk op internet heel veel over lezen. Maar een specialist kijkt altijd naar het complete plaatje en bepaalt wat de aanpak voor jouw onderneming is.
Als laatste belangrijke punt: een SEO-specialist kan je helpen met het opzetten van campagnes. Bijvoorbeeld voor AdWords maar ook SEO-campagnes op social media. Die campagnes kosten geld en daarom wil je niet zelf zomaar aanmodderen. Je wil tenslotte dat het geld dat je investeert zich ook terugverdient.
Conclusie?
Een SEO-specialist kan je dus op heel veel verschillende manieren helpen om meer zichtbaar te worden op Google.