Ben jij recent aan een nieuwe baan begonnen, of staat jouw nieuwe carrièrestap voor de nabije toekomst op de planning? Dan is de kans groot dat je deze nieuwe functie (vooral) vanuit huis zult gaan bekleden. De coronacrisis laat het helaas nog niet toe om met z’n allen gezellig naar kantoor te gaan. Hierbij enkele tips om vanuit huis te beginnen aan je nieuwe baan!
Tip 1: Maak er niet een te groot punt van
Dat je thuis begint met je nieuwe baan is niet leuk, maar maak er vooral geen te groot punt van. Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar je kunt je er alleen bij neerleggen. Veel andere opties hebben we helaas niet. Leer om te gaan met het thuiswerken en maak het voor jezelf zo leuk mogelijk. Wees daarbij ook dankbaar: ondanks de (zware) crisis heb jij een nieuwe baan te pakken!
Tip 2: Wees open en geïnteresseerd
Door jezelf open te stellen naar je collega’s, zul je het snelste een band met ze creëeren. Wees tijdens meetings geïnteresseerd. Durf daarbij ook om genoeg hulp te vragen. Normaal zou je op de werkvloer ook naar een collega stappen met eventuele vragen. Laat deze nieuwe situatie je daar niet bij weerhouden. Stuur een berichtje of pleeg een belletje: je zult zien dat iedereen voor je klaarstaat.
Tip 3: Stel proactief veel vragen
Deze derde tip ligt eigenlijk in het verlengde van de vorige: stel proactief vragen aan je collega’s. Je kunt het beter een keer te veel vragen dan het eindeloos fout doen. Houd desnoods een lijstje bij met dingen waar je tegenaan loopt en leg die in één keer voor. Door alle nieuwe communicatiemiddelen waarmee we kunnen werken, is het heel makkelijk om een beeldscherm met de ander te delen. Vraag hier vooral om: zo pak jij alles het snelste op. Zie deze contactmomenten daarbij als momenten waarop je een hechtere band met collega’s kunt krijgen!
Tip 4: Creëer overzicht
Hoewel er thuis veel dingen anders zullen gaan dan op kantoor, verandert er in veel opzichten juist ook verrassend weinig. Want of je nu op kantoor zit of thuiswerkt: alle nieuwe programma’s moet je jezelf eigen maken. Behoud hierbij een duidelijk overzicht, vooral in het begin! Maak een overzichtelijke agenda en duidelijke mapjes in je e-mail, sla belangrijke links op in je tabblad, creëer overzicht in je eigen Drive of map vol bestanden: doe hierbij precies hetzelfde zoals je dat ‘normaal’ ook zou doen.
Tip 5: Wees jezelf
De laatste maar vooral ook belangrijkste tip is om vooral jezelf te blijven. Het feit dat je veel collega’s nog niet persoonlijk kent en ze voorlopig ook nog niet in het echt zult ontmoeten, is niet leuk! Maar laat het je niet belemmeren om jezelf te zijn. Wees ook buiten werk om geïnteresseerd en stel de vragen in een videomeeting die je normaal rondom het koffiezetapparaat zou vragen. Ook kun je altijd voorstellen om (digitaal) samen te lunchen met een nieuwe collega. Of stel een collega woont niet heel ver bij je uit te buurt, dan kun je altijd vragen of hij/zij zin heeft om een rondje te lopen!
Wees daarbij niet bang ‘of je de functie wel aankunt’. Het is bewezen dat je vanuit huis dingen minder snel oppakt, maar onthoud: ze hebben jou niet voor niks gekozen. Zo heb jij je tijdens de sollicitatieronde waarschijnlijk op je best laten zien tijdens een capaciteitentest. Viel hierbij een onderdeel tegen, dan kun je altijd nog bijvoorbeeld die letter- of cijferreeksen oefenen.