Je ziet steeds vaker dat bedrijven, instellingen of organisaties een eigen magazine uitbrengen. Bijvoorbeeld om op te sturen naar klanten, maar ook om intern iedereen op de hoogte te houden van het laatste nieuws. Een magazine is een mooie manier om relaties onderling te versterken. Maar er zijn wel een paar punten waar je aandacht aan moet besteden. Wij vertellen je graag welke dat zijn!
Allereerst is het goed om te beseffen dat een magazine maken tijd, aandacht en een tikkeltje expertise vergt. Je wil tenslotte niet dat jouw magazine een geprint clubblad wordt. Net zoals je onderneming wil je het professioneel aanpakken. Het belangrijkste hierbij is dat je kiest voor een doelstelling. Deze doelstelling mag heel helder geformuleerd worden. Denk bijvoorbeeld aan het informeren van de lezer. Maar kennis laten maken met het bedrijf of slechts voor vermaak, kunnen ook doelstellingen zijn.
Leg het thema vast
Een thema kan per editie veranderen. Maar een goed thema zorgt er wel voor dat je antwoord geeft op belangrijke vragen. Je kan een bepaald thema uit het werkgebied uitlichten of je kan ervoor kiezen om het thema uithanden te geven aan een heel team of afdeling.
Een ander belangrijk punt hierbij is doelgroep. We zeiden het net al eventjes kort, maar door af te spreken wat de doelgroep zal zijn, wordt het invullen van het magazine makkelijker. Wat wil deze doelgroep weten? Waar lopen ze tegen aan? En waarom willen ze straks het magazine lezen? Dit noemen we ook wel de informatiebehoefte in kaart brengen. Het laatste wat je wil is dat je tijd en geld investeert in een magazine dat straks niet wordt gelezen. Onderschat deze stap dan dus ook zeker niet. Dit punt is ook heel belangrijk voor het daadwerkelijk creëren van content.
Content creatie
Voor het schrijven van content kan je nog bedenken welke rubrieken je terug wil laten komen in het magazine. Rubrieken zorgen continuïteit in het magazine doordat een bepaald soort rubrieken steeds weer terugkomen. Rubrieken blijven dus hetzelfde, alleen de inhoud zal gaan variëren per editie. Een content creator of een copywriter in het team? Hij of zij kan het schrijven van deze artikelen op zich nemen. Mocht dat niet het geval zijn dan kan je iemand inhuren hiervoor.
Als alles op de spreekwoordelijke plank ligt kan de opmaak beginnen. Je kan tegenwoordig gemakkelijk zelf een magazine opmaken. Bijvoorbeeld in Indesign of Canva. Toch is vormgeving een vak apart. Zo zijn er regels waar je je aan moet houden, wil je een netjes opgemaakt magazine afleveren. Denk bijvoorbeeld aan uitlijning, lay-out, centreren en bestandsformaat. Wil je het professioneel aanpakken dan kun je deze stap uitbesteden aan een vormgever.
Marketinginstrument
Het maken van een magazine is dus een heel creatief proces dat ook zeker de nodige investering zal vergen. Maar wie zich daar overheen kan zetten heeft een mooi marketinginstrument om in te zetten op bijvoorbeeld beurzen, achter te laten bij (potentiele) klanten of om meer betrokkenheid te creëren bij het personeel. En dat is ook wat waard!
Meer weten over hoe je je voor kan bereiken op het beursseizoen? We schreven er eerder al een blog over!